Sinds een aantal jaren ben ik gegrepen door het gedachtegoed van Didactisch Coachen zoals uitgewerkt en in de praktijk gebracht door Lia Voerman en Frans Faber van V&F Onderwijs Consult. Anne-Marie Gielen, die het bedrijf van Lia en Frans heeft overgenomen, was mijn collega bij VeerKrachtGroep, en door haar ben ik besmet geraakt met het ‘Didactisch Coachen-virus’.
Ik ben aangesloten bij de Stichting Didactisch Coachen; het samenwerkingsverband van erkende en gekwalificeerde trainers/ onderwijsadviseurs Didactisch Coachen, die zich ten doel hebben gesteld om het gedachtegoed van Didactisch Coachen te waarborgen en te verspreiden, en ik bied vanuit en in samenwerking met V&F Onderwijs Consult, trajecten Didactisch Coachen aan in alle vormen van onderwijs: van primair tot voortgezet onderwijs, MBO en HBO, als ook Speciaal Onderwijs.
In Didactisch Coachen komt alles samen waar ik als mens en als onderwijsprofessional in geloof en in gezien wil worden. Het werken in de situatie, vanuit warm contact, het aansluiten bij wat er al positief aanwezig is, het handelen vanuit hoge verwachtingen, de wetenschappelijke onderbouwing onder het gedachtegoed en hoe dit gedachtegoed concreet gemaakt kan worden in scholen en andere situaties waar mensen leren: dit alles zorgt voor enthousiasme en gedrevenheid. Ik gun het iedere leraar om ook kennis te mogen maken met Didactisch Coachen en op zo’n manier te mogen werken!
De methode Didactisch Coachen is gebaseerd op langdurige praktijkervaringen en op de uitkomsten van verschillend wetenschappelijk onderzoek over leren en feedback geven. De ervaring is dat het docenten een instrument in handen geeft om leerlingen systematisch en vanuit hoge verwachtingen te coachen en feedback te geven. En daarbij zowel op proces als op inhoud.
Didactisch Coachen is een vorm van interactie tussen leerling en docent, waarbij de docent feedback geeft aan de leerling én vragen stelt aan de leerling om het reflectieproces te bevorderen. De werkwijze is erop gericht om niet alleen het leren te bevorderen, maar ook de motivatie en de zelfregulatie van de leerling. Met behulp van Didactisch Coachen verwerft de leerling inzicht in zijn eigen leerproces en in zichzelf.
Er is momenteel nogal wat discussie over de kenniskant van de leraar in relatie tot zijn/haar coachende rol. Er lijkt een tegenstelling te bestaan tussen de rol van de leraar als inhoudelijk deskundige en de rol als coach. Didactisch coachen biedt een instrument om met dit spanningsveld om te gaan. Daarmee is het een hele concrete en praktische invulling van de coachende rol van de leraar. Niet zweverig, maar met gevoel voor realiteit en niet alleen persoonsgericht, maar gericht op leren en de voorwaarden daarvoor.
Wilt u meer weten over Didactisch Coachen? Klik hier
Tijdens de trajecten Didactisch Coachen die ik aanbied, maar ook tijdens andere begeleidings- en scholingstrajecten, maak ik veel gebruik van Beeldcoaching: het coachen middels filmbeelden van de coachee in de werksituatie. Ik ben gecertificeerd en geregistreerd Beeldcoach, erkend door het Opleiders Collectief Beeldcoaching en de Beroepsgroep voor Beeldbegeleiders in het Onderwijs.
Beeldcoaching is een krachtig middel om te bewerkstelligen dat iedere professional een ‘reflective practitioner’ wordt en in beweging blijft. Men mag wel zeggen dat Beeldcoaching als methodiek tot de invloedrijkste instrumenten behoort in de professionalisering van leraren en leidinggevenden in het onderwijs. Er hoeft weinig te worden uitgelegd, want beelden spreken voor zich. De methode geeft op snelle en toch diepgaande wijze persoonlijke en praktische feedback en wezenlijke werkpunten worden vlugger bereikt. Scholen waar Beeldcoaching een belangrijk onderdeel uitmaakt in de professionalisering van onderwijsgevenden en de begeleiding van leerlingen zijn zeer tevreden met de resultaten.
Wilt u meer weten over Beeldcoaching? Klik hier