Tijdens mijn werk bij VeerKrachtGroep, ben ik in contact gekomen met het gedachtegoed van Wijnand Gijzen en Menno van Hasselt met betrekking tot Opbrengstgericht Passend Onderwijs (OPO). Onze visie op onderwijs sluit prachtig op elkaar aan, en ik ervaar iedere keer opnieuw de waarde van OPO in het begeleiden van scholen bij het analyseren en duiden van zowel de ‘zachte’ als de ‘harde’ opbrengsten.
Tijdens de masterclasses van Wijnand en Menno die ik, samen met de scholen die ik begeleidde, bijwoonde, raakte ik nog meer doordrongen van hoe belangrijk het is dat harde en zachte data door iedere onderwijsprofessional op een relatief eenvoudige en betekenisvolle manier geanalyseerd en geduid kunnen worden. Om de inzichten vervolgens te kunnen koppelen aan doelen.
Het samen betekenisvol concreet maken van wat school-, groeps-, en individuele opbrengsten betekenen voor de dagelijkse onderwijspraktijk, ervaar ik als een bijzonder stimulerende en enthousiasmerende activiteit. Vooral in verbinding met de onderwijsthema’s die leven binnen de school.
Hierbij maak ik graag gebruik van tools zoals interactieve werkvormen, beeldcoachen en Didactisch Coachen. En geef hier vervolgens op de werkvloer, terwijl de mensen aan het werk zijn, op maat handen en voeten aan.
In verbinding betekenis geven aan opbrengsten, brengt betekenisvolle opbrengsten die duurzaam beklijven. Om hier samen goed wijs van te worden!
Meer weten over OPO? Klik hier